القائمة الرئيسية

الصفحات

الصيام المتقطع لخسارة الوزن في اسبوع - خسارة 5 كيلو فى اسبوع

الصيام المتقطع لخسارة الوزن في اسبوع \ خسارة 5 كيلو فى اسبوع

الصيام المتقطع لخسارة الوزن في اسبوع - خسارة 5 كيلو فى اسبوع

الصيام المتقطع من افضل انظمة و طرق خسارة الوزن بسرعة كبيرة , وذلك لما يتحكم في فترات الاكل الخاصة بيك و بالتالى كميات الاكل اللى انت بتاكله خلال اليوم تقل بشكل واضح و من ثم تخسر الوزن , وهذا منطقى جدا لان اذا مسموح ان تأكل فى 8 ساعات فقط كمية الاكل اللى هتدخل جسمك اقل بكثير من كمية الاكل اللى هتدخل جسمك لو مسموح انك تأكل فى 24 ساعه في اليوم , وهنا يأتى سؤال مهم جدا لماذا لا نخسر وزن فى رمضان مع اننا نصوم ايضا و تقريبا نفس الساعات بتاعت الصيام المتقطع و هذا سأجاوبكم عليه في المقالة .

طريقة الصيام المتقطع لخسارة الوزن بسرعة  

مثل ما ذكرت فى المقدمة ان الصيام المتقطع ما هو الا طريقة لتقليل فترات الاكل ودا بيساعدك على التحكم فى كميات الاكل اللى داخلة جسمك و بالتالى تخسر وزن , و لكن اذا فى فترة الفطار المحددة 8 ساعات فقط تناول الشخص كميات اكل كبيرة مقاربة لنفس الكميات اللى بياكلها فى النظام العادى بدون صيام فا لن يخسر شيء من وزنه و ذلك لانه لم يحقق المعادلة الاساسية لخسارة الوزن وهي عمل عجز فى السعرات الحرارية , ونستنتج ان يجب عمل رجيم او على الاقل المحافظه فى الاكل و تناول كميات قليلة من اكلك ولا تعتمد على الصيام فقط لخسارة الوزن , وهذه الاجابة على سؤال لماذا لا نخسر وزن فى رمضان .

تمارين للتخلص من السيلوليت \ علاج السيلوليت فى اسبوع

الصيام المتقطع للمبتدئين لخسارة الوزن 

هناك انواع كثيرة من الصيام المتقطع و الاختلاف فقط يكون فى فترات الصيام و الفطار , ولكن يفضل البدأ ب16 ساعة صيام و 8 ساعات فطار , وهذا يعنى انك تصوم عن الاكل 16 ساعه و تأكل فى 8 ساعات فقط , وفترة النوم من ضمن فترة الصيام , مثال اذا بدأت الصيام الساعه 10 مساء ستكون اول وجبة الساعه 2 ظهرا اليوم التانى , وتستطيع ظبط فترات الصيام و الفطار لما يناسب ظروفك .

المشروبات المسموحة فى الصيام المتقطع  

ما يجعل الصيام المتقطع مختلف عن الصيام العادى ( الاسلامى ) انه يمكنك شرب المياة بكثرة خلال فترة الصيام و ايضا بعض المشروبات الساخنة الخالية تماما من السكر مثل : الشاي الاخضر و القهوه .

رجيم خسارة الوزن 5 كيلو فى الاسبوع 

 هذا رجيم مكون من 3 وجبات وجبتين رئيسيتين و وجبة خفيفة فى النص و يمكنك التبديل بينهم و لكن المهم الالتزام بكميات الاكل , هذه الوجبات ستأكلها فقط فى فترة الفطار 8 ساعات .

وجبة الفطار لخسارة الوزن بسرعة 

لحم او دجاج او سمك  مشوي او مسلوق - ثلث كوب ارز - نصف كوب خضروات مطبوخه ( كوسا - فاصوليا- باميا ) -  سلطة خضار.

وجبة خفيفة لخسارة الوزن فى اسبوع 

قطعة جبنة قريش كبيرة + طبق سلطة كبير + نص معلقة زيت زيتون .

وجبة العشاء لرجيم خسارة الوزن 5 كيلو فى الاسبوع

 كوب حليب خالى الدسم -2 ىبيضه مسلوقه - شريحتين توست اسمر - خمس حبات زيتون - سلطة (خيار خس فلفل اخضر طماطم).

تمارين لحرق دهون البطن \ تمارين البطن فى البيت

نصائح لخسارة الوزن بسرعة باستخدام الصيام المتقطع 

1- ممارسة التمارين الرياضية على الاقل نص ساعة يوميا و ليس هناك اى تمارين مفضلة فا يمكنك التنويع بين تمارين الكارديو وحرق الدهون و تمارين المقاومة وشد الجسم .
2- افضل وقت لممارسة التمارين و الرياضة في الصيام المتقطع و يكون فى فترة الصيام وقبل الفطار بساعه واحدة فقط .

يمكنك مشاهدة هذا الفيديو للاشتراك في تحدى الصيام المتقطع لخسارة الوزن فى اسبوع


تعليقات

محتوي المقالة