القائمة الرئيسية

الصفحات

تمارين لحرق دهون البطن - تمارين البطن فى البيت

تمارين لحرق دهون البطن \ تمارين البطن فى البيت

تمارين لحرق دهون البطن - تمارين البطن فى البيت 

السلام عليكم , معاكم فتحى الجندى و سنتحدث عن دهون البطن و كيفية حرق دهون اسفل البطن بشكل خاص , و يجب العلم ان لللحصول على افضل نتيجة و اسرع للتخلص من دهون البطن هي اتباع نظام غذائى قليل السعرات الحرارية بالاضافة الى تمارين حرق دهون البطن و سأخبركم فى هذه المقالة عن افضل 5 تمارين لحرق دهون البطن فى البيت , ولن تحتاج الى الذهاب للجيم او شراء اي ادوات .

فوائد تمارين البطن فى البيت

1- تقوم هذه التمارين برفع معدل حرق الدهون فى جسمك ويسمى ايضا ( معدل الايض ) وهو المسؤل عن سرعة حرق الدهون فى جسمك و بالتالى اذا زاد هذا المعدل ستتمكن من حرق دهون البطن بسرعة كبيرة جدا .

2- تقوم هذه التمارين بتقوية عضلات البطن حيث انها تعمل على تقوية الالياف العضلية لعضلات البطن و هذا بدوره يحسن من شكل عضلات بطنك و بعد حرق دهون البطن ستجد شكل رائع لعضلات بطنك , و ليس فقط فهناك امر يهم الكثيرين وهو ترهلات البطن و خاصة المنطقة السفلية و هي تكون عبارة عن جلد زائد نتيجة خسارة الوزن بسرعة كبيرة او بعد الولادات القيصرية نتيجة حدوث الانفصال العضلي للبطن و بالتالى بأن هذه التمارين ستساعدك على شد ترهلات البطن بدرجة كبيره جدا مها كان حجمها .

تمارين للتخلص من السيلوليت \ علاج السيلوليت فى اسبوع

تمارين حرق دهون البطن 

1- حرق دهون البطن وشد ترهلات البطن

وهو من افضل تمارين لحرق دهون البطن وشد ترهلات البطن فى نفس الوقت وليس فقط حيث انه يعمل على اطالة منطقة البطن الجانبية وبالتالى يعمل على نحت الخصر ايضا , لا تنسي ان هذا التمرين تقوم بالتبادل على الجهتين مره الكوع اليمن مع الرجل الشمال و العكس .
حرق دهون البطن وشد ترهلات البطن

2- حرق دهون البطن السفلية

وهو من افضل تمارين حرق دهون البطن وخاصة السفلية ويقوم بشد ترهلات البطن السفلية, لا تنسي ان هذا التمرين تقوم بالتبادل على الجهتين مره اليد اليمن مع الرجل الشمال و العكس .
حرق دهون البطن السفلية

3- شد ترهلات البطن

وهو من افضل تمارين شد البطن , حيث يقوم بتقوية الياف عضلات البطن و يستهدف جميع زوايا البطن العلوية و السفلية و الجانبية , لا تنسي ان هذا التمرين تقوم بالتبادل على الجهتين مره اليد اليمن مع الرجل الشمال و العكس .
شد ترهلات البطن

4- حرق دهون البطن و الارداف

 التمرين الاشهر و الافضل لحرق دهون البطن و الارداف معا وهو تسلق الجبال حيث تقوم بعمل تبادل سريع لرجلك وكل ما كان التبادل اسرع كل ما النتيجة افضل و هذا التمرين يعتمد على حرق دهون البطن السفلية ولمن يريد التخلص من دهون الارداف .
حرق دهون البطن و الارداف

5- حرق دهون البطن و الجناب

لمن يعرف لعبة القتال المشهورة الufc فا هناك حركة حيث يقوم الشخص بمسك رأس شخص اخر وضربة بركبتة فى وجهه لا احد يفعل ذلك , نحن لن نحتاج لشخص لضربة ولكن سنضرب الهواء ههههههه , هذا التمرين رائع لحرق دهون البطن السفلية و دهون الخصر و اسفل الظهر , لا تنسي ان هذا التمرين تقوم بالتبادل على الجهتين مره اليدين مع الرجل الشمال و العكس.
حرق دهون البطن و الجناب

 كيفية اداء تمارين البطن فى البيت لحرق الدهون بسرعة 

 تقوم بعمل التمارين بشكل متتالى حيث تعمل كل تمرين 15 ثانية ثم الراحة ل5 ثوانى ثم الدخول فى التمرين الاخر وهكذا , سيأخذ منك هذا الامر دقيقتين فقط ثم تقوم براحة 30 ثانية ثم التكرار 5 مرات , يفضل القيام بتمارين البطن 5 مرات فى الاسبوع و مره واحده فى اليوم وافضل وقت خلال اليوم هو الصبح قبل الفطار . ويمكنك مشاهدة اداء التمارين من خلال هذا الفيديو


تعليقات

15 تعليقًا
إرسال تعليق
  1. السلام عليكم
    انا د.ملاذ من السودان
    كان عندي امتحانات تخصص فوزني زاد بقي80 كجم في فتره المذاكره مع التوتر
    وبديا ريجيم من يومين وها ابدا اطبق تمريناتك دي من الصبح
    ف بشكرك علي مجهودك
    انت شخص رائع

    ردحذف
    الردود
    1. العفو اخى و بالتوفيق وخليك ع تواصل معايا

      حذف
  2. شكرا لك اخي الله ينورك ويسعدك

    ردحذف
  3. يعطيك العافية بس بدي اسئل سؤال حضرتك قلت بعد ٣٠ ثانية استراحة منعيد التمارين ٥ مرات يعني انا لازم اعمل خمس جولات بين كل جولة ٣٠ ثانية استراحة
    طيب بعده عم تقول لازم تمارين البطن مرة وحدة باليوم
    كيف انا لازم اعمل التمارين

    ردحذف
    الردود
    1. ايه المشكلة مش فاهم ؟؟

      حذف
    2. نقصد انت قلت نعمل التمرين مرة وحدة باليوم وفي نفس الوقت قلت كل بين تمرين وتمرين ترتاح 30 تانية وتعيد 5 مرات

      حذف
  4. كابت فتحي المبدع كنت اسءل حضرتك انا بلعب كارديو يوم وتمارين تباتا يوم من قناهةحضرتك لان عندي حماس اخس بسرعه وعجبتني فكره الفديو لتخسيس البطن فحبه اعملو كمان يا ترا اعخلو كل يوم قبل تمارين الكارديو او التاباتا او في وقت منفصل ؟وشكرا جدا لحضرتك لانك انسان راءع واعطتني طاقه ايجابيه لحياه وزن صحي

    ردحذف
  5. اكدر اسويهن بعد الفطار وتنطي نفس النتيجه

    ردحذف
  6. ممكن اسم برنامج التمرين

    ردحذف
  7. لو سمحت هو انا لو عملت تمارين البطن كل يوم بس مامشتش عنظام غذائي تنفع

    ردحذف
  8. لو سمحت هو انا لو عملت تمارين البطن بس مامشتش ع نظام غذائي تنفع

    ردحذف
  9. السلام عليكم مدربنا فتحي انا عندي مشكلة غازات البطن وانتفاخها عايزة تمارين لشد البطن والقضاء على الغازات
    المرجو الرد

    ردحذف
  10. لازم قبل الفطار مش ينفع فى اى وقت علشان اعمل براحتى

    ردحذف
  11. The King Casino Resort - Hertzaman
    Find sol.edu.kg the gri-go.com perfect place 출장안마 to stay, play, and communitykhabar unwind at Harrah's Resort Southern California. herzamanindir.com/ Get your points now!

    ردحذف

إرسال تعليق

محتوي المقالة